onsdag 15 september 2010

Bits fram sparkar bak o är obekväma på mitten..

Det är min fulla tro(eller inte, hehe). Hästar är ju fantastiska djur som bara orkar gå med på alla jäkla påhitt som människan ordnar för dom. En del hästar skulle man lätt tro var förtäckta julgranar med alla möjliga o omöjliga saker som hängs på dom som människan tror dom behöver. Eller är det så att människan tror sig behöva allt detta, blir hästen bättre då?? Kanske människan skulle träna sig lite mer istället. Från den dagen min syster som jobbat med hästar i MÅNGA år visade mig vad Horsemanship va,så var jag fast, eftersom det är det hon jobbat med, så säger jag bara sorry,, slit häcken av er med att få er häst att göra som du vill, använd skarpare bett, häng på dom allt vad saker heter, men nu börjar vi prata ledarskap på naturligt sätt. Hokus pokus!? Inte då, jag lovar vilken häst som helst, om du hittar rätt person som utövar horsemanship på ett sunt sätt, för tyvärr är det ju så med horsemanship att det finns osunda utövare som kallar det nhms (förkortning).Men jag lovar att så kritisk som min kära syster är så letade hon länge efter någon som delade hennes filosofi av hantering av det finaste hon vet, just det hästar o det gjorde hon hos en fantastisk kille vid namn Silvio,som även mina flickor var hos.. Vi flickor har blivit uppfostrade så att man inte använder våld av något slag varken mot djur eller människor. Så när mina flickor började jobba med sina hästar så var valet självklart, NHMS, så lite saker som möjligt på hästen, utan använd ditt kroppsspråk istället o jag måste bara säga det, när tjejerna jobbade med sina hästar så var det en fröjd att se, Att se dom barbacka med händerna i manen eller ett löst hängandes rep runt halsen, hoppandes över någon liten stock på ängen, det var lycka, att se glädjen både hos häst o ryttare gör en smått religiös plus att man önskade alla hästar det livet. Moa o Johline brukade lasta sina hästar utan några som helst problem, dom stod utanför med repgrimman på hästen o sitt långa rep, sen visade hon vägen o vips så gick hästen in både framlänges o baklänges, vatten, presenningar paraplyer eller andra skumma saker, no problems.. problem med hästar som inte vill komma i hagen!? Inte hos oss, aldrig att hon behövde stå o rassla med en hink med mat, nä det ska va kul att komma ju. Hoppas hoppas fler får upp ögonen för detta, det skulle skona många hästar från skarpa bett, rapp med spöt eller onda sporrar... Ta dig tid o kolla videon, det är inget hokus pokus, det är så fantastiskt att få se att det fungerar utan hårda metoder. Dax att ge tillbaka lite till de djur som faktiskt många många gånger blir så missförstådda o så illa behandlade, bara för att vi inte förstår oss på dom "tröga, galna, arga, tjurskalliga, o lata,, ja hur många ord finns det som helst att rabbla upp, för många gånger missförstådda djur!"

2 kommentarer:

  1. Anonym21/9/10

    Det är så härligt o höra för vi har heller aldrig haft en häst som inte kommit helt frivilligt..Mickis behöver bara vissla så kommer hästarna gladeligen..man blir så varm om hjärtat..när ens barn är varmhjärtade o mänskliga individer som är rädda om djuren..kram vännen:))<3
    Mita

    SvaraRadera
  2. Weronica21/9/10

    Visst är det härligt att se när dom av glädje kommer, inte av tvång eller lock o pock, vet att Mickis bara äger när det gäller hästar o andra djur oxå förstås. Tror att du får med dig mycket hemifrån, eller vet förresten. Synd att inte alla är likadana tyvärr, kram Mita o kram Mickis, superduper girl..

    SvaraRadera