tisdag 10 augusti 2010

Spöken i vårt hus.

Klart att vi undrade vad det var som gick uppe på när vi satt nere, det var särskilt i ett sovrum uppe som aktiviteten va störst, det befann sig alltid en kyla o obehagskänsla i det rummet så stor så flickorna ville inte längre sova eller va där. Jag tror man försöker nonchalera o förklara det med att det finns alltid en förklaring, men när yngsta dottern började se så kan man inte strunta i det längre. Vi hade också en hylla i köket där en liten keramik pojke stod, han var inte rolig, ibland stod han vänd med ryggen mot oss när vi kom ner på morgonen eller med sidan åt nåt håll när vi kom hem,obehaget gjorde att vi började titta på varandra o undra vem av oss som skojade o flyttade på honom, det hade ju varit en enkel förklaring men ingen av oss hade rört honom, å det ska sägas att han ändrade ställning även då ingen varit hemma i huset.Vi hade någon som väckte oss genom att ropa namnet på oss i min o min mans sängkammare o jag sov aldrig riktigt bra där,när mannen en natt var tvungen att besöka toaletten står det plötsligt en kvinna i morgonrock o tittar på honom, trött som han var så tittar han bara upp på hennes ben o först trodde han att det var jag, sen kom han inrusandes i sängkammaren ropar högt till mig, "ligger du här!!??" va du inte på toa nyss?? Nä, jag har legat här hela tiden, vem va då hon som stod i dörren undrar han, å det kan ju inte jag svara på precis.Efter att ha hämtat sig så säger han, jag vet vem det var,, det var min mamma, jag kände igen morgonrocken..Vi har även haft någon som visat sig i spegeln för yngsta dottern som då var ca 9 år,hon blev fullständigt hysterisk o rädd,o det är inte svårt att förstå, det va en man med hög hatt o mörka ögonbryn säger hon, att flickorna även hör röster som surrar i rummen uppe på är inget ovanligt,o mannen som står i hörnet i ena rummet han bara tittar talar dom om. Vi känner att vi behöver få veta vilka dom är som faktiskt har boat in sig i vårt hem, så kontakt tas med ett par tjejer som utbildat sig hos Terry Evans, han som även är med i det Okända det känns ju lite tryggt att dom varit hos honom eftersom det finns många som är oseriösa i det här området, sagt o gjort, 2 goa tjejer kommer en lördag till oss o redan innan dom kommer in i huset så berättar dom om en man som finns på våran baksida o han är förbannad för något som har med ett arv att göra på 1800-talet han har inte riktigt förstått att vi lever på 2000-talet säger dom,dom berättar också att det legat ett annat hus bakom det som vi nu bor i o att det har hänt obehagliga saker där, ja det var ju bara att bekräfta det huset för det var en gammal gästivaregård därav namnet på vår gård idag, Månsson hette han ev Elias Månsson o årtalet 1876 poppade upp säger tjejerna,han hade någon anknytning till gården får vi veta, detta vill man ju gärna ta reda på, men vi får lov att stävja oss tills resten av huset har gåtts igenom. Tjejerna knallar runt o antecknar under tiden o vi tassar efter, rummet som flickorna inte vill vara i där uppe där säger tjejerna att dom mycket väl förstår att ingen kan vara,av personliga skäl o respekt för den som haft rummet innan vi kom så kan jag inte berätta vad som sägs mer än att det ska göras om med jordnära varma färger o så blir det i ett senare skede. Tjejerna bekräftar det vi alla har känt/sett, o vi får veta att det är min mans föräldrar o hans moster med man plus hans morfar som är här för att titta till min man i första hand men även oss andra tydligen, då jag får veta genom hans mamma att hon är glad att jag kommit "hem" nu,o det känns ju verkligen bra måste jag säga, dom berättar väldigt mycket som dom absolut inte kan veta o inte jag heller men mannen bekräftar att det dom säger är rätt o riktigt o faktum är att sen dess så ligger lugnet i huset o mannens familj har säkert fått ro nu för här är allt lugnt o stilla. Men den här Månsson vill man ju veta om han funnits alls, så vi knallar ner till grannen som kan väldigt mycket om just vår lilla by o det som funnits här långt innan oss, vi berättar men nej,, nån Månsson har han aldrig hört talas om, lite molokna går vi hem jag kommer på att för ett tag sen tillbaka så fick vi ett papper med en inventering av hus o människor som verkat här för länge sedan, nu skulle jag bara komma på var jag lagt pappret, hittar det till slut, o med spänning bläddrar jag,, o rätt va det är så kommer jag fram till vårt gårdsnamn o va står det om inte Månsson,"Hörnet" 1800 nån gång, eftersom den här gården varit väldigt stor o det har legat många små hus under samma beteckning så visste min man var Hörnet låg som det hette där Månsson hade bott sist, vi knallar genom skogen o visst här sitter det en liten skylt på resterna som en gång var ett hus, o på skylten står det E Månsson 1800 nån gång för årtalet på skylten minns jag inte nu, tjejerna hade rätt o vårat hus har fått ro...

2 kommentarer:

  1. Vad spännande att få veta mer om historian om eran gård! Men framförallt att ni har fått det lungt nu!
    Kram/Jessica

    SvaraRadera
  2. Weronica11/8/10

    Tack Jessica, kram

    SvaraRadera