måndag 1 november 2010

Att vara Nr 6 i skaran,,, är inte det enklaste

Inte lätt att vara nr 6 i barnaskaran. Unga damen sliter hårt ibland för att övertyga sin mamma att vissa saker som hon vill göra är ok med alla inblandade parter, som härom dagen, hon undrar om hon kan få sova över hos en kompis som bor i samhället nu när hon har lov, kanske svarar jag och undrar om det är ok med kompisens mamma? Jaaa svarar unga dam, kompisen frågade henne precis och det var inga som helst problem. Som mamma vill man ju försäkra sig om att det är så, så jag undrar om jag kan få nr till kompisens föräldrar, mmm det visste hon inte men mobilnr till kompisen hade hon. Medans vi åkte ner mot samhället så hörde jag mig själv rabbla en massa förhållningsregler som ska gälla enligt denna mamman, unga damen sitter brevid och pillar på sin mobil,(ovanligt!) Hörde du? undrade jag,, mmm, svarar hon,, va sa jag då frågade jag?? Ja att jag inte ska vara ute och springa efter 21,00, bra säger jag,, mer då??,, mmm svarar unga dam,,,Jaa svara då så jag vet säger jag!! Nu lyfter hon upp huvudet och gör nån min som jag sett förut, den betyder ungefär,, HALLÅ!!! Klok eller!! När vi kom fram så skulle hon släppas av ca 50m från huset som vännen bodde i!!?? Varför undrar jag? Vi bestämde det blev svaret, släpper av henne och får veta vilket hus som hon ska övernatta i, va bra säger jag, då dubbelkollar jag med hennes mamma nu då!! VAAAARFÖR!!?? För att jag ska vara dubbelt säker nu när jag ska jobba natt också, en tung pust är vad som hörs. Kör bort till huset där både mamman och mormodern är ute, stannar till och undrar om det är ok att min unga dam stannar över natt!!! Mamman ser ut som ett utropstecken, jaha säger hon det har jag inte hört något om!!! Ropar högt bort mot unga dam, HALLÅ DÄR! Denna mamman visste ingenting! 2 flickor skruvar på sig hummandes, men vi tänkte kolla det sen, blev svaret, eller hur svarar jag! Unga dam!! Nu ska jag avslöja en sak för dig,,, denna mamman har haft 5 barn innan dig,, denna mamman har hört 1000 olika versioner av olika förklaringar genom åren,,, denna mamman var själv tonåring en gång och har ett väldigt klart minne av sina egna små ideer,, så dina chanser att lyckas lura denna mamman har minskat drastiskt,,, plus att denna mamman vill att det ska gå bra för dig i livet, för även om man inte tror det så är det så lätt att hamna på glid och det ska inte du få chansen att göra, för din mamma kommer att vingla med dig på den rätt krokiga vägen som du nu ska gå när du är på väg ut i livet. Sen vet jag att jag som oftast kan lita på dig och jag hyser ett stort förtroende för dig unga dam. Till sist så hoppas jag att även om du är nr6, så ska du veta att du är precis lika viktig och älskad som dina syskon, och din mamma kommer alltid finnas vid din sida, både genom lycka sorg och smärta.. Kramar dig länge..

3 kommentarer:

  1. Lotta1/11/10

    Känner man igen! Tur med lite tidigare erfarenhet och en mamma som bryr sig om. Kommer att uppskattas senare i livet, kram på er båda

    SvaraRadera
  2. Weronica3/11/10

    Ja det vet man själv att man idag uppskattar att man hade en mamma som som inte gav upp, så nån dag kommer väl unga dam att göra det samma får vi tro, kram Lotta.

    SvaraRadera
  3. Anonym4/11/10

    Mamma Weronica..i love you <3 kram Mita

    SvaraRadera