fredag 25 februari 2011

VARNINGSTEXT!!!

Det borde minsann vara varningstext på alla varor till bebisar säger ena dottern till mig, förvånat tittar jag på henne och undrar,,, jaaa säger hon, hur gulligt är det i verkligheten dåå!?? kräks, kiss å bajs och skrik säger hon, nu tycker jag faktiskt lite synd om henne måste jag säga, det är inte alltid en rosa dröm med små barn, det finns en verklighet också tänker jag och förflyttas tillbaka i tiden när jag själv stod mitt i småbarns-skrik och spyor, när brösten läckte bebisen skrek å skrek och nattsömn fanns inte på kartan. Den där drömmen man hade innan bebisarna kom om hur mysigt och gulligt allt skulle vara, visst är det mysigt med bebisar men man ska inte glömma att sen den där dagen dom kom ut, så är ingenting sig likt längre. Jag tittar på min dotter som har gråten i halsen och just nu bara är så där förtvivlat trött som man blir när bebisar inte sover eller får behålla maten, när man själv känner sig som ett stort misslyckat skämt, som när man börjar känna sig som en enda stor ko som bara producerar mjölk hela dagarna, hur sött är det då?? hormonerna lever sitt eget liv, och just då har man världens sämsta man också som absolut inte begriper ett dugg,,, Mamma säger hon,, fattar du att det ska förbjudas gulliga bebisar på blöjpaket och vällingpaket och allt annat,,, mitt i eländet skrattar vi lite också trots att tröttheten nu tagit ett fast grepp om henne, jag kramar henne lite så där gungandes som man gjorde när hon var mindre, jag viskar lite i hennes öra att hon är alldeles normal, men att hon är trött just nu å då är det svårt att finna glädjen i det som hon egentligen älskar mest på denna jord och som hon skulle kunna gå i döden för om det krävdes... sakta faller en tår nerför hennes kind samtidigt som ett litet leende infinner sig på hennes läppar och jag försäkrar henne om att snart väldigt snart när hon fått vila sig så gör det inte så mycket med kräks och läckande bröst,,, men jag håller med, varningstext borde det minsann finnas på bebis-saker,, och tillägger jag, tonårs-varning borde det definitivt vara dit skrivit, fråga mig, din mamma... nu hänger skrattet i luften och jag torkar hennes tårar och kramar henne hon som är den finaste mamman jag känner...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar