måndag 10 januari 2011

Barnbarn, prylar och egentid!

Oj oj oj! Då har vi delat dag/natt jag och morfar här hemma i Torp med vårat underbara barnbarn Nellie. Vi har fått höra de mest fantastiska sagor, vi har fått höra allt tror jag, hon är tre och ett halvt år tösen men pratar som om hon vore bra mycket större. Vi har fått höra att vi är snälla och att vi är bäst, (inte konstigt, hehe). Morfar fick höra att hon kan följa med till Egypten för snart är hon så stor och då får hon vingar och kan flyga!! Morfar har nu lovat att när hon fyller tio år då kan du jag och mormor åka,,,svaret blev: nää morfar jag får snart vingar då åker vi... Ja där ser man hur barn kan tänka, dom är fantastiska. Jag är ju inte en sån mormor som köper en massa i mitt tänk "prylar" till varken barn eller barnbarn, jag har aldrig trott på att prylar kan ersätta eller ens stimulera barn på ett bra sätt, jag har tror mer på gemensam tid ihop, att fantisera sagor ihop, att lyssna och finnas där i nuet, just där barn befinner sig nu, att med så små medel som möjligt att låta barn få använda sin kreativa sida, plocka fram allt det som faktiskt bor i själen, en massa prylar tror jag gör att barn stannar upp, slutar använda det dom har, om allt blir serverat osv,, Sen tröttnar barn ganska fort på prylarna dom fått, för att vilja ha mer och nya saker, inte bra! Mycket vill ha mer som bekant. Jag tror på varm chokladmjölk och egengjorda sagor eller bra sagoböcker, jag tror på ett varmt knä och en närvarande vuxen, jag tror på en promenad i skogen där man kan lukta titta och känna helt gratis dessutom, jag tror på en traktorfärd med morfar osv,,, Jag har aldrig trott att den som har mest saker, vinner när man dör,,,,, jag tror att den som fått kärlek, värme och tid i livet är en vinnare....

5 kommentarer:

  1. Det är väl klart att hon kan flyga..det begriper väl varje människa..underbara Mollie..du har ju så rätt..jag är av någon anledning av samma åsikt..köper jag något så är det kläder men först har jag förhört mig om det är något dom behöver, Sagoböcker är jag ju förstås barnsligt förtjust i..jag älskar att både hitta på och läsa sagor..så en o annan sagobok har det väl slunkit ner i kundvagnen..hihi..Kraaam

    SvaraRadera
  2. Weronica10/1/11

    du är la skön,, Nellie va det ju,, Molly är ju hunden för guds skull,,kram <3

    SvaraRadera
  3. Ha ha ha ha som det kan bli..skriver o tänker fort men fel ;))

    SvaraRadera
  4. Du är så klok du Weronica :) Jag önskar att mina barn hade en farmor som dig =) (Säger farmor för en bra mormor har dom redan) :-)

    Kram

    SvaraRadera
  5. Weronica19/1/11

    Tack Sandra!! Sånt värmer. kram

    SvaraRadera