söndag 24 april 2011

Barnvakt..

Då kom påsk-helgen och med den kom förfrågan om jag ville vara barnvakt en av dagarna, tanken var att tre av barnbarnen skulle komma till oss och sova här, men nån av ena dotterns barn blev sjuka så det blev att åka till den andra dottern och hennes barn för att jag skulle sova där hos de barnen istället, Sagt och gjort, jag åkte.till mitt fyråriga och sex-månaders barnbarn med tanken om att sååå många barn som jag haft så kan det ju inte bli problem. Redan innan jag steg in hos dom kände jag fjärilar i magen, herregud tänkte jag, bebisar!! hur var det nu man gjorde med dom!? lite lätt nervös så klev jag in och möttes av den goaste av goast den lilla fyraåringen som slängde armarna om min hals, åhh min finaste mormor nu ska vi äta godis,,,,, denna underbara tös som pratar som om hon vore mycket äldre än hon är. Allt förlöpte väl trots att jag var lite nervös, för det är trots allt inte mina barn och ansvaret för andras barn känns tyngre på något vis. Kvällen kom och mellan barnprogram och godis ätande så säger hon plötsligt med en allvarsam min, "mormor!! Du ska väl inte flyga till himlen än?? Jag tittar på henne och hennes ögon är allvarliga, mormor, Om du flyger till himlen nu så kommer jag sakna dig och jag kan få ont i mitt hjärta!!" Hon fortsätter " mormor du är såå vacker fast du är gammal nu, hump!!! Tänk nu förstår jag inte alls vad hon snackar om, "Gammal" har hon synproblem??? hihi,,, Hon fortsätter: du är ju gammal men du ska bli gammlare (hennes ord) innan du flyttar till himlen, när du flyttar så ska du få en släng-puss (hon visar med sin hand) som du har i ditt hjärta så du aldrig glömmer mig säger hon, mormor fortsätter hon, lova att du tittar på mig när du är i himlen, för då kan jag öppna mitt fönster så du kan komma in säger hon, och om jag är ledsen kan du klappa på min kind då?? Så här fortsätter hon en stund till med sina funderingar om döden och livet. När jag sen försäkrat henne om att jag när jag blir "gammlare" flyger till himlen en gång så ska jag alltid titta på henne, trösta henne, och finnas med henne även att vi inte kan se varandra då och att hennes släng-puss alltid finns i mitt hjärta, nu och då... Älskade Nellie!!! I mitt hjärta har du en mycket speciell plats ALLTID....

1 kommentar:

  1. Lilla Nellie..att en så liten tjej kan ha så djupa funderingar Kram

    SvaraRadera